Κυριακή, 21 Σεπτεμβρίου 2014

Ryanair: Ο αεροπορικός κολοσσός στο μικροσκόπιο

Ryanair: Ο αεροπορικός κολοσσός στο μικροσκόπιοΛευκωσία: Η ιρλανδική Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, είναι συχνά στο προσκήνιο της επικαιρότητας. Πρόσφατα επανεμφανίστηκαν σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης παλαιότερες καταγγελίες Έλληνα πρώην ευρωβουλευτή, όπως και καταγγελίες πιλότων της εταιρείας για θέματα ασφάλειας πτήσεων. 




Ιδιαίτερα, οι αναφορές ασχολούνται με δηλώσεις πιλότων για τα αποθέματα καυσίμων στα αεροπλάνα της εταιρείας και ισχυρισμούς ότι δεν υπάρχει πλήρης επάρκεια σε περίπτωση εκτροπής η παράταση της πτήσης πολύ πέραν του προγραμματισμένου προορισμού. 

Το θέμα είχε συζητηθεί έντονα πριν ακριβώς δύο χρόνια –τον Σεπτέμβριο 2012– μετά από σειρά έκτακτων προσγειώσεων αεροσκαφών της εταιρείας, που συνέβησαν αμέσως μετά την αεροπορική τραγωδία στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης λίγους μήνες πριν. Μια από τις αναφερόμενες έκτακτες προσγειώσεις, αφορούσαν σε αποσυμπίεση του αεροπλάνου και δημόσια γίνονταν πολλές συγκρίσεις με την τραγωδία της Helios.

 Σε μία από τις έκτακτες προσγειώσεις στις 26 Ιουνίου 2012, τέθηκε θέμα επάρκειας καυσίμων του αεροσκάφους για το εναλλακτικό αεροδρόμιο όπου υποδείχθηκε να προσγειωθεί το αεροσκάφος, επειδή υπήρχε πυκνή εναέρια κυκλοφορία και καθυστέρησε η προσγείωση. Ακολούθησαν δημόσιες καταγγελίες πιλότων της εταιρείας προς αυτή την κατεύθυνση στο βρετανικό κανάλι TV 4, όπου πέραν του θέματος καυσίμων, τέθηκε θέμα πιέσεων προς τα πληρώματα. 

Να σημειωθεί ότι για το σοβαρό συμβάν, η Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών δυστυχημάτων της Ισπανίας που το διερεύνησε σε συνεργασία με την αρμόδια Αρχή της Ιρλανδίας, δεν διαπίστωσαν προβλήματα σε αυτό το θέμα. Η έρευνα επεκτάθηκε και σε άλλες δύο έκτακτες προσγειώσεις –για διαφορετικούς λόγους– της Ryanair στην Ισπανία. 

Σύμφωνα με το Πόρισμα –ημερομηνίας 3 Σεπτεμβρίου 2012– σε σχέση με τις τρεις έκτακτες προσγειώσεις και την επάρκεια καυσίμων, διαπιστώθηκε ότι υπήρχε επάρκεια καυσίμων και για τα εναλλακτικά αεροδρόμια και πως τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες. 

Προηγουμένως, ο ισχυρός άνδρας της Ryanair, Μάικλ Ο' Λίρι, είχε αντεπιτεθεί έντονα στις αναφορές για μη επαρκή καύσιμα, υποδεικνύοντας με παρουσιάσεις του σε διάφορα τηλεοπτικά κανάλια σε Ισπανία και Βρετανία, ότι: η εταιρεία ακολουθεί πλήρως τους Κανονισμούς της Πολιτικής Αεροπορίας της Ιρλανδίας για την επάρκεια καυσίμων. Παράλληλα προειδοποιούσε με αγωγές όσους τις αναμετέδιδαν. «Με 70 εκατ. επιβάτες ετησίως και 300 αεροπλάνα δεν είχαμε σοβαρό ατύχημα στα 39 χρόνια που πετά η εταιρεία», υποδείκνυε ο ίδιος. 

Ωστόσο, πρέπει να αναφερθεί ότι το ίδιο διάστημα, τόσο η Πολιτική Αεροπορία της Ισπανίας, όσο και η Αρχή της Ιρλανδίας, είχαν αναφέρει ότι θα ξεκινούσαν πλήρη έρευνα για τα επίπεδα ασφάλειας της εταιρείας, ζητώντας τη συμβολή και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

Επιθεωρητές της Πολιτικής Αεροπορίας της Ισπανίας, πήγαν στην Ιρλανδία όπου επιθεώρησαν μαζί με Ιρλανδούς συναδέλφους τους την εταιρεία. Εγινε επιθεώρηση επιπέδων και διαδικασιών ασφάλειας, χωρίς να αναφερθεί δημόσια μετέπειτα οποιαδήποτε διαπίστωση. 

Να σημειωθεί ότι είχε προηγηθεί μεγάλη κόντρα της Ryanair με την Ιταλική Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, με την εταιρεία να αναστέλλει τις εσωτερικές της πτήσεις εντός Ιταλίας (ENAC), λόγω διαφωνίας με μέτρα ασφάλειας –από έκνομες ενέργειες– που επέβαλε η ENAC. Η Ryanair, είναι γνωστή εταιρεία χαμηλού κόστους, με τεράστια κέρδη, που χρησιμοποιεί διαφορετική πολιτική στη λειτουργία της από σχεδόν όλες τις άλλες αεροπορικές εταιρείες: 

Πρώτο, εκμεταλλεύεται τη δύναμη της σε επιβάτες για να διεκδικήσει πιο χαμηλά τέλη και χρεώσεις σε αεροδρόμια που πετά. Επίσης, διεκδικεί και συχνά εξασφαλίζει επιδότηση ανά επιβάτη που μεταφέρει από τα κράτη στα οποία πετά. Επίσης αποφεύγει υπηρεσίες στα αεροδρόμια που επιβαρύνουν το κόστος, όπως φυσούνες κ.τ.λ.  Αυτό ισχύει και σε σχέση με την Κύπρο με επιδότηση από ΚΟΤ και κράτος και χαμηλότερα τέλη από την Hermes.

 Δεύτερο, περιορίζει τη μεταφορά αποσκευών σε μία χειραποσκευή, με στόχο να κάνει λιγότερο βαριά και πιο ευκίνητα τα αεροπλάνα, προκειμένου να καίνε λιγότερα καύσιμα. Επιπλέον αποσκευές πληρώνονται πολύ ακριβά. Τρίτο, μέτρο, είναι η εκτύπωση από τον ίδιο τον επιβάτη του εισιτηρίου επιβίβασης, γεγονός που εξοικονομεί χαρτί, υπαλλήλους και φυσικά προσωπικό στα γκισέ του αεροδρομίου. 

Όποιος επιβάτης πάει στο αεροδρόμιο χωρίς να έχει εκτυπώσει το εισιτήριό του επιβαρύνεται με επιπλέον 80 ευρώ. Αν ο επιβάτης θέλει από πριν να κλείσει κάποιο κάθισμα πληρώνει επίσης επιπλέον. 

Ο Μάικλ Ο' Λίρι έχει δημόσια αναφέρει πως η εταιρεία δίνει οδηγίες στους πιλότους, να πετάνε με έναν τρόπο όσο το δυνατόν πιο οικονομικό, δηλαδή «να πετάνε με μικρότερη ταχύτητα και τον κλιματισμό περιορισμένο», αφού η τακτική αυτή εξοικονομεί για την εταιρεία περίπου 92 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. 

Το περιοδικό της εταιρείας, περιλαμβάνει και το μενού και εκτυπώνεται στο λεπτότερο δυνατό χαρτί, ώστε επίσης να γλυτώνει βάρος στο αεροσκάφος. 

Επίσης, πρακτική της εταιρείας είναι να επιβαρύνει τους αεροσυνοδούς και το προσωπικό αέρος για την απαιτούμενη εκπαίδευσή τους (που κοστίζει 2.800 ευρώ), αλλά ακόμη και για τις στολές εργασίας τους, το κόστος των οποίων ανέρχεται στα 415 ευρώ. 250.000 πτήσεις με επτά σοβαρά συμβάντα Έρευνα δείχνει πως το τελευταίο εξάμηνο η Ryanair πραγματοποίησε περίπου 250.000 πτήσεις, από τις οποίες το 93% περίπου πραγματοποιήθηκαν με καθυστερήσεις μικρότερες των 15 λεπτών. 

Κατά το διάστημα αυτό, καταγράφηκαν τα ακόλουθα σοβαρά συμβάντα: 

*Στις 21 Αυγούστου Boeing 737-800 σε πτήση από τη Μαγιόρκα στη Βρέμη, με 172 επιβάτες πραγματοποίησε έκτακτη προσγείωση λόγω προβλημάτων με τα πτερύγια μετά από αποτυχημένη πρώτη προσπάθεια προσγείωσης. 

*Στις 20 Αυγούστου, σε πτήση 737-800, από το Μπέρμιγχαν στο Ντέρρι, δεν επανερχόταν ο τροχός και μετά από πτήση 35 λεπτών επέστρεψε στο Μπέρμιγχαμ. *Στις  29 Ιουλίου πτήση Boeing 737-800 από Οστράβα προς Στάνστετ, κατά την προσγείωση η ουρά του αεροσκάφους κτύπησε στον διάδρομο. 

*Στις 24 Ιουλίου 2014, αναγκαστική προσγείωση Boeing 737-400 στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου απ' όπου απογειώθηκε 10 λεπτά νωρίτερα με προορισμό την Πράγα, επειδή δεν επανερχόταν στη θέση του ο μπροστινός τροχός. 

*Στις 23 Ιουλίου Boeing 737-800 σε πτήση από Δουβλίνο προς Ρέους – Ισπανία, με 163 επιβάτες, λόγω σοβαρών αναταράξεων κατά την προσγείωση, τραυματίστηκαν δύο επιβάτες και τρία μέλη του πληρώματος. 

*Στις 29 Μαΐου 2014 πτήση αεροσκάφους Boeing 737-800 με 148 επιβάτες, λόγω ένδειξης για πυρκαγιά στους τροχούς έκανε έκτακτη προσγείωση στη Μαγιόρκα. 

*Στις 20 Μαΐου Boeing 737-800 με 50 επιβάτες, αντιμετώπισε πρόβλημα με απώλεια συμπίεσης, αλλά το αεροσκάφος συνέχισε την πτήση για μισή ώρα και προσγειώθηκε στον προορισμό του –το Δουβλίνο– αφού η πτήση πραγματοποιήθηκε σε ύψος κάτω των 10.000 ποδών. Στα κυπριακά αεροδρόμια και στον εναέριο χώρος της Κύπρου, δεν υπάρχει καταγραμμένο σοβαρό συμβάν τα τελευταία χρόνια.


philenews.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου